Segons el GDLC (Gran Diccionari de la Llengua Catalana), la publicitat és “la comunicació massiva
que té per objecte informar, persuadir i aconseguir un comportament determinat
de les persones que reben aquesta informació.”
La publicitat existeix des de l'antiguitat.
De fet, els romans ja la feien servir per tal d' anunciar enfrontaments entre gladiadors, espectacles teatrals, etc.; els
fenicis, per exemple, pintaven imatges en grans pedres per promoure els seus
productes artesans...i així podríem continuar amb diferents civilitzacions existents des de l'antiguitat.
Actualment, la publicitat és un recurs molt emprat per a la comunicació externa de les entitats, tant en l'àmbit comercial i públic com per a dirigir-se a nosaltres sense ànim de lucre.
Actualment, la publicitat és un recurs molt emprat per a la comunicació externa de les entitats, tant en l'àmbit comercial i públic com per a dirigir-se a nosaltres sense ànim de lucre.
La publicitat fa
servir un llenguatge atractiu i suggeridor per atraure l’atenció dels individus
i afavorir que aquests s'interessin pels productes, en tinguin una imatge i una
actitud favorables i, finalment, els comprin.
El seu objectiu principal, per tant,
consisteix a aconseguir una resposta favorable als interessos empresarials de
l’emissor per part dels públics als quals s’adreça.
La comunicació publicitària
Els fonaments bàsics de l'activitat publicitària són tant el màrqueting, com la comunicació.
En un esquema convencional, l'emissor fa arribarun missatge a un receptor mitjançant un canal. Quan l’esquema obeeix a procés publicitari la resposta és imprescindible. Així doncs, si el missatge publicitari no aconsegueix resposta per part del receptor, es considera que el missatge és tècnicament incorrecte.
En publicitat, per tant, el receptor no és passiu sinó actiu, de manera que ha de manifestar la seva resposta, per exemple, amb l' adquisició d'un producte o amb un canvi d'hàbits o mentalitat.
La resposta és, per tant, l'objectiu final de tot procés publicitari.
El llenguatge de la
publicitat
El llenguatge publicitari és un dels tipus de llenguatge que ha creat l' ésser humà de manera premeditada i que serveix perquè els anunciants es puguin comunicar amb
els potencials clients que més els interessen.
A més, podem entendre
aquest llenguatge com la forma que té la publicitat per expressar-se de manera
creativa amb un objectiu comercial i persuasiu.
D'altra banda es considera el llenguatge
publicitari com el "llenguatge de
llenguatges", atès que inclou el llenguatge gestual, dels colors, verbal,
visual, musical, cinematogràfic, poètic, etc.
És molt important que siguem conscients de les maniobres subtils que s'amaguen darrere el llenguatge de la publicitat; si no serem molt fàcilment manipulables. Recorda que, dins els textos argumentatius, cal distingir entre els que pretenen convèncer i els que volen persuadir. La persuasió no s'adreça a la nostra ment sinó als nostres sentiments.
El llenguatge publicitari no s'adreça mai al nostre seny (que raona) sinó a la nostra emotivitat (que és fragil), i el que vol és aconseguir que necessitem ser més atractius, més seductors, més competitius... Es tracta d'un llenguatge sàviament elaborat per crear-nos unes necessitats que no tindríem si la publicitat no exístís.
Aquest llenguatge acostuma a fer servir dos recursos: la imatge i la paraula, que sovint combina per crear missatges tan convincents i persuasius com sigui possible. Fixa't que —ja sigui en espots televisius, o bé en publicitat inclosa a diaris o revistes— sempre hi trobem la presència d'aquests dos elements.
En els espots televisius i en la publicitat impresa, la paraula hi sol aparèixer d'una manera breu. Se sol tractar d'un eslògan, missatge que, per la seva somoritat, pel joc de paraules que inclou etc. Pretén que és quedi fixada en el cervell del receptor.
En aquest tema analitzarem i et donarem les eines de reflexió bàsiques que et perrnetin l'observació atenta d'aquest llenguatge i la descoberta del seu astut mecanisme. Sigues conscient que només a partir del coneixement podem escapar d'enganys i, en conseqüència, esdevenir persones més lliures.
Abans d'emprendre la seva feina, tots els publicistes fan el que s'anomena un “estudi del públic potencial” a qui s'adreçarà l'espot publicitari, ja que no és el mateix preparar publicitat adreçada a un públic infantil que a un públic adult, al sector mascuí de la societat o al sectopr femení, com tampoc no és el mateix fer publicitat a Europa que als EUA o al Japó.
Els factors d'edat i sexe també condicionen un determinat llenguatge. I un factor determinant també són les referències històriques, culturals i religioses que té el públic receptor.
Un espot publicitari del tipus: Salsa Gallina Blanca, les salses per a sucar-hi pa , només pot funcionar entre una comunitat lingüística que té el referent de la frase feta “sucar el pa”. En traduir l'espot a una altra llengua caldria buscar una fórmula equivalent.
Una bona part del llenguatge publicitari es basa en la semàntica, és a dir, en el significat de les paraules, o, millor dit, en el significat que nosaltres ja els hem donat per endavant, amb una càrrega positiva o negativa, depenent de com se'ns han tranmès. D' aquí deriven tots els jocs de paraules que es poden donar en publicitat, els contrastos de paraula i imatge, metàfores i metonímies, recursos múltiples que estableixen una complexa teranyina de relacions en el nostre vervell; complexa però que es du a terme en dècimes de segon. Així la paraula “estrany” sempre ens produeix un recel. No obstant aixó, si un anunci diu L'únic estrany que entrarà a casa teva per Nadal, és el Pare Noel , podem estar ben tranquils.
Els recursos fonètics i morfosintàctics són molt utilizats en publicitat. La repetició de sons, la repetició de mots, etc... produeix un efecte rapidíssim de fixació en el nostre cervell de tal manera que només sentint la paraula que fa referència al producte, de seguida recordem l'eslògan sencer:
— Pizza què? Pizza World. —Cent per cent arona, cent per cent sabor. —De grans vinyes rans vins (paral·lerlismes).
—El falta Tefal? (al·literació).
—Amb bus, cap embús (homofonia)
És també molt freqüent, en publicitat l'ús de la forma imperativa dels verbs, tenint en compte l'efecte d'ordre que representa per a nosaltres:
— Apropa't a l'art català (anunci del MNAC)
— Aquest Nadal REGALA Teatre (anunci del TNC).
L'ús del llenguatge publicitari en la parla col·loquial es tracta d'un fenomen lingüístic que està tenin llloc en els darrers anys i que afecta totes les llengües. Si la publicitat parteix del llenguatge per fer els seus jocs de paraules, també és cert que les nostres referències lingüístiques s'estan ampliant a partir del missatges publicitaris. Tots sabíem què era un cos alt, un cos esvelt, un cos atlètic, un cos proporcionat... Des de fa pocs anys tots sabem també què és un cos “Danone”, un adjectiu que no trobarem a cap diccioari, però que tots enetenem sense cap explicació. El mateix ens passa amb el concepte de descans, de repòs, de necessitat de fer un parèntesi en la nostra feina quotidiana; “Fem un Kit-kat” , diem. I també ens entenem.
Principals decisions en publicitat
- Establir
uns objectius. Els principals objectius de la publicitat es poden
classificar segons la seva finalitat: informar, persuadir i recordar.
- Publicitat
informativa: La fem servir quan introduïm una nova categoria de producte.
L’objectiu és crear demanda.
Ex. Els venedors de la nova televisió terrestre digital han d’informar dels beneficis d’aquesta nova televisió: múltiples canals, baix cost...
Altres possibles objectius:
· Introduir un
nou producte al mercat
· Suggerir un
nou ús per al producte
· Informar al
mercat d’una millora de preu
· Explicar el
funcionament del producte
· Descriure els
serveis disponibles
· Corregir
impressions falses per tal d'evitar una mala fama
· Crear una
imatge de la companyia
- Publicitat
persuasiva: És aquella que utilitzem per a diferenciar el nostre producte
o servei a mida que la competència augmenta. Volem generar una demanda
selectiva.
Ex. Un cop la gent ja té instal·lat el
descodificador terrestre fem publicitat de la nostra cadena o emissió per
convèncer-los que és la que ofereix més qualitat informativa o millors
pel·lícules, etc.
Altres possibles objectius:
·
Crear preferència de marca
·
Provocar un canvi de consum cap a la nostra
marca
·
Modificar les percepcions del client
envers els atributs del producte.
·
Persuadir als clients per a comprar ara.
- Publicitat
de recordatori: És especialment important per a productes madurs, atès
que fa que el consumidor segueixi considerant adquirir el producte en
qüestió.
Ex. Anuncis de Fairy.
Objectius principals
·
Recordar als clients que podrien necessitar
el producte en un futur proper.
·
Mantenir el producte en la ment del
consumidor durant períodes fora de temporada.
·
Recordar als clients on poden adquirir el
producte.
- Establir
un pressupost publicitari: Abans de dissenyar una campanya publicitària
cal considerar quin pressupost tenim disponible.
- Desenvolupar
l’estratègia publicitària: En tota estratègia publicitària hi ha dos grans
decisions a prendre: el missatge i el mitjà per difondre’l. Hi ha
campanyes centrades en el missatge on el canal és un aspecte secundari i
tenim d'altres on el missatge s’adapta al canal per on es distribuirà
(idiosincràsia del país i/o ciutat, cultura, costums, espais emblemàtics,
etc.)
Ex. Spot Estrella Damm adapta cada campanya
als seus objectius de venda. Mirem els següents exemples:
Estrella Damm - Formentera
Estrella Damm - Sobre Catalunya (patrocinant al F.C. Barcelona)
El suport, com a eina i estratègia publicitària.
Activitat proposada
Disc Abbey Road (1969), The Beatles
a) Què és Abbey Road?
b) Per què creieu que aquesta portada ha esdevingut una icona in eternum?
c) Conseqüències d'aquesta portada a Londres a
nivell de turisme.
Estació de tren a Colònia amb motiu del Mundial d' Alemanya (2006), ADIDAS
2. Consideres que aquest sostre de l' estació de tren de Colònia és atractiu? És efectiu i aconsegueix que él públic parli de la marca esportiva i del Mundial?
3. Podries ser capaç de forma natural i sense premeditació ignorar la publicitat?
Anunci Nike - Selecció de Brasil de futbol a l' aeroport
Anunci Vichy Catalan, Ovejahete
One Million de Paco Rabanne
Diesel - Global Warming Ready
Diesel - Human after all
BMX -X3 - Be water, my friend
TelekineticCofee Shop Surprise -
Estrena teatral de Carrie, de Stephen
King
Evian baby and me
Sorteo El Gordo de Navidad
Freixenet 2014
Volkswagen Golf
Vallformosa - Fuck me rich
Generalitat de Catalunya - Sóc fan de Catalunya
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.