Segons el DIEC (Diccionari de l' Institut d' Estudis
Catalans) entenem el reportatge com el gènere del periodisme d’informació i del
periodisme interpretatiu que consisteix a relatar fets d’actualitat o d’interès
general, sovint amb l’ajut de fotografies, d’il·lustracions o de filmacions.
Explicat d'una manera més senzilla el reportatge és tot aquell treball d'investigació que s'utilitza posteriorment per tal d'informar els ciutadans. Podríem considerar-lo com una ampliació d'una notícia, perquè quan es produeix un esdeveniment important, el periodista exposa els fets ocorreguts breument, és a dir, resumeix què ha succeït sense aprofundir. En canvi, el reporter intenta extreure més dades d' un fet, esdeveniment, tema, etc. Per això investiga, situant-se fins i tot in situ i pregunta als protagonistes i als testimonis més propers, de manera que, amb tota la informació obtinguda, acaba aconseguint un treball que acostuma a tenir imatges i textos.
Explicat d'una manera més senzilla el reportatge és tot aquell treball d'investigació que s'utilitza posteriorment per tal d'informar els ciutadans. Podríem considerar-lo com una ampliació d'una notícia, perquè quan es produeix un esdeveniment important, el periodista exposa els fets ocorreguts breument, és a dir, resumeix què ha succeït sense aprofundir. En canvi, el reporter intenta extreure més dades d' un fet, esdeveniment, tema, etc. Per això investiga, situant-se fins i tot in situ i pregunta als protagonistes i als testimonis més propers, de manera que, amb tota la informació obtinguda, acaba aconseguint un treball que acostuma a tenir imatges i textos.
El reportatge pot tractar de temes que no siguin d'estricta actualitat, així que ens podem trobar amb reporters que facin excel·lents investigacions a propòsit de situacions viscudes a les diferents guerres, durant la Revolució Industrial, etc. Contràriament la notícia sempre versarà sobre fets actuals d'interès general. Així doncs, en cas de tractar-se d'un tema d'actualitat, el reportatge serà, doncs, el resultat d'un conjunt de dades treballades de forma exhaustiva, tot servint-se de causes, conseqüències, entrevistes, citacions, estadístiques, fotografies, testimonis... Des d'un punt de vista formal i tractant-se d'un model escrit, el reportatge duu un títol, una entrada, el cos de la informació i un suport gràfic.
Podem distingir-ne tres tipus principals: el reportatge audiovisual, escrit i fotogràfic.
El reportatge audiovisual i escrit comparteixen pràcticament la totalitat de les característiques. La diferència més evident la trobem en què el reportatge audiovisual és més dinàmic i fa servir tot aquell conjunt d'elements auditius i visuals (so, gravacions, moviment...), mentre que el reportatge escrit el trobarem en diaris, revistes i no tindrà òbviament aquests elements mòbils, sinó que estarà compost de tot l'entramat relacionat amb els mitjans de comunicació escrits.
La problemàtica més habitual radica en el fet de confondre el reportatge audiovisual amb el documental, i el reportatge amb la notícia. Per tal de facilitar aquesta tasca d' identificació de gèneres, posarem a la vostra disposició un quadre-resum amb les diferències bàsiques entre aquests gèneres esmentats.
Diferències entre reportatge i
notícia
Diferències entre reportatge i documental
Tipus
|
Característiques
|
NOTÍCIA
|
OBJECTIVA. La informació apareix en forma de piràmide invertida (de major a menor importància).
Estructura:
-
TITULAR: Contingut de la notícia
-
SUBTITULAR: Amplia la informació del titular- ENTRADA: Resum de la notícia, amb altres paraules. - COS: Presenta les 6 preguntes (què, qui, quan, com, on i per què).
Escrit
en 3a persona.
Utilitza
un llenguatge informatiu (lèxic denotatiu).
Ordre
sintàctic bàsic:
Subjecte + Verb + Complements
|
REPORTATGE
|
-
TITULAR: tema del reportatge.
-
ENTRADA: (no sempre) condensa el tema i és atractiu.
-
COS: Conté les dades dels texts narrats (l’últim paràgraf és un resum)
posa el seu punt de vista. |
Diferències entre reportatge i documental
Quant al reportatge com a gènere audiovisual hem de tenir present que es pot confondre amb el documental. De vegades ens resulta dificultós diferenciar ambdós gèneres per tenir característiques idèntiques, com per exemple, la intenció de plasmar
fets extrets de la realitat amb una clara funció informativa i didàctica. A
més, en ambdós casos el punt de vista de la temàtica tractada pot
ser subjectiu.
A continuació vegeu aquest quadre-resum de
les principals diferències entre aquests dos gèneres audiovisuals.
Reportatge
|
Documental
|
Neix en les redaccions de les noves
televisions i és auster quant a recursos expressius artístics. |
Té el seu origen en la història del cinema i
és de tipus artístic. |
Presència del periodista autor. Mostra
obertament el seu estil. |
No acostuma a tenir presència del
documentalista. |
Proper a l’estil periodístic pur.
|
Proper als corrents literaris i estètics, a mig
camí entre creació cinematogràfica i reportatge periodístic. |
Evita l’ús de recursos cinematogràfics
clàssics i canvis de ritme narratiu. |
Enquadraments amb una composició molt
acurada, música, format artístic. |
Preval el contingut sobre la forma.
|
El contingut és tant important com la
forma. Llenguatge audiovisual de superior nivell artístic que el reportatge. |
Exemple de reportatge: Jon Sistiaga en Afganistán (reportatge bèl·lic)
Exemples de documental: Metropolità", per commemorar els 90 anys del metro de Barcelona
D' altra banda, també existeix el reportatge fotogràfic. Aquest conté tot un seguit d'imatges que tenen l'objectiu de fer-nos arribar alguna realitat, normalment, fets i circumstàncies actuals. La correlació d' imatges aporta informació i aconsegueix exposar un discurs sobre el tema tractat. Tot i que les imatges posseeixen valor per elles mateixes, formen un sentit general en el seu conjunt. Per aquest fet tota la sèrie d'imatges conforma una seqüència que ens va explicant aspectes sobre una qüestió, com si es tractés d' una narració escrita.
Aquest subgènere neix amb el desenvolupament del fotoperiodisme, gestat a Alemanya a finals del anys vint i inicis dels trenta del segle XX. En aquest moment els mètodes de reproducció d'imatges es poden adaptar perfectament a les rotatives dels diaris. D' aquesta manera apareix una nova premsa il·lustrada destinada a un públic ampli: diaris il·lustrats, revistes de moda, revistes d'actualitat, etc.
Aquí teniu una sèrie de models:
Punts de vista del reportatge
Quant al punt de vista del reporter, podem afirmar que podrà fer servir una visió objectiva dels fets, o bé interpretativa dels mateixos, encara que predomina actualment la subjectivitat.
Reportatge objectiu
El reportatge objectiu té una funció senzillament informativa, id est, és un conjunt d' elements propis com a informació, dades, gràfics, etc. proporcionats de manera clara, directa, sense fer cap mena de judici de valor. Consta, doncs, d’una successió de dades descriptives dels esdeveniments, en què no s' aporta l’opinió personal del periodista i/o reporter i que complementa la informació amb actors protagonistes o testimonis, conjunt detallat de dades, gràfics, xifres, fotografies, esquemes...
Reportatge interpretatiu
El reportatge interpretatiu consta, doncs, d' informació i opinió proporcionada pel periodista i/o reporter.
Així doncs, tota la sèrie descriptiva dels esdeveniments es complementa amb diferents aportacions que fa el mateix periodista, qui abandona l’estricta objectivitat amb l' objectiu de fer servir elements que poden resultar més de caire subjectiu i que determinen l’enfocament del tema tractat. Aquest tipus de reportatge va aparèixer als anys 60 als Estats Units i se'l coneix arreu com “periodisme
d’investigació”. En aquest treball de recerca, havent passat per un escrupulós procés de documentació, el redactor expressa les seves conclusions, basant-se llavors en
un conjunt de tesis que es fonamenten en la informació objectiva recopilada amb anterioritat.
Activitats proposades
Reportatge: Guernica, de Pablo Picasso al Museo Reina Sofia (Madrid)
Heu d'elaborar un reportatge, seguint les característiques treballades. Heu d'informar-vos sobre els fets narrats, context de l'artista-quadre, explicació del quadre, repercussions mediàtiques, etc. Els integrants de cada grup han de realitzar un rol específic en el reportatge. En aquest cas ha de ser versemblant.
Indicacions
- Treball en grup
- Informeu-vos sobre el context històric
- Utilitzar tots els elements propis del reportatge (titular, cos, connectors...)
- Cada integrant del grup ha de representar un personatge dintre del reportatge.
- Entregar una còpia per grup
- Informeu-vos sobre el context històric
- Utilitzar tots els elements propis del reportatge (titular, cos, connectors...)
- Cada integrant del grup ha de representar un personatge dintre del reportatge.
- Entregar una còpia per grup
Documents d'interès
Elaboració d'un reportatge
Reportatges audiovisuals recomanables
Reportatges escrits
Els
romans, a Catalunya
L'imperi romà desenvolupava una
de les civilitzacions més famoses en tota la història de la humanitat, i va
conquerir gran part de la riba Mediterrània. Tingué uns exèrcits molt forts i
potents entre els quals destacaven les temudes legions, que van acabar
sotmetent totes les cultures de la península Ibèrica.
Els romans van deixar una forta
empremta a Catalunya. Van arribar l'any 218 a.C., en concret a Empúries, antiga
ciutat grega, amb els seus vaixells i, amb ells, una petita part dels exèrcits
de l'imperi. El seu objectiu era molt clar: conquerir, per força si calia, la
península Ibèrica. De fet no ho van aconseguir del tot fins a 200 anys més
tard, perquè algunes zones van oferir una forta resistència a l'invasor. Tot i
això, Catalunya i la Península van acabar caient a les mans de Roma.
Els historiadors entenen per
romanització, a Catalunya, la gran influència que hi van exercir els romans. En
tenim uns quants exemples:
· Els romans
parlaven en llatí, i el català és una llengua llatina. També la nostra dieta,
els dies de la setmana, el calendari i força noms procedeixen de l'època
romana. Igualment van construir una densa xarxa de camins: en destaca la Via
Augusta, que, provinent de Roma, travessava Catalunya de nord a sud i es
dirigia a Cadis. A més a més, van estendre la pràctica de l'agricultura.
· A casa nostra,
els romans van fundar moltes ciutats. La majoria van néixer als segles II a.C i
I a.C, i tant al litoral com a l'interior: Baetulo (Badalona),
Gerunda(Girona), Iluro (Mataró), Iesso
(Guissona) i Dertosa (Tortosa. I no podem oblidar Barcino (Barcelona), la qual
no n'era, aleshores, capital territorial, sinó Tarraco (Tarragona).
· Tàrraco es va
convertir en una de les capitals provincials de l'Imperi, la Hispània
Tarraconense. Des d'allà, els romans van iniciar l'ocupació de moltes terres
peninsulars. Tàrraco era una ciutat importantíssima, i per això hi vivia un
governador a les ordres de l'emperador. Hi havia un circ, l'amfiteatre,
biblioteques, banys i jardins, i a la rodalia, l'aqüeducte i l'arc de Berà.
L'AQUEDUCTE DE LES FERRERES
A molt pocs quilòmetres de Tarragona sorgeix, enmig del bosc, una construcció romana espectacular, sorprenent i extraordinària: l'aqüeducte de les Ferreres. Fou construït al segle i d.C., amb l'objectiu de portar l'aigua a Tàrraco, s'allarga en més de 200 metres per damunt d'un clot, i es distribueix en dos pisos.
És l'aqüeducte romà més ben
conservat a Catalunya i un dels més reconeguts a la península Ibèrica. Fou
declarat, com a conjunt arquitectònic, Patrimoni de la Humanitat.
L'ARC DE BERÀ
Arc de triomf erigit al segle i d.C., a Roda de Berà, municipi del Tarragonès, és un dels monuments romans més emblemàtics i interessants de Catalunya, i també el més ben conservat a la península Ibèrica. Per sota seu hi circulava la Via Augusta. A peu de carretera, s'erigeix en símbol d'un temps, el seu, tan transcendental en la nostra història.
JACIMENT DE GUISSONA
La imatge mostra les restes d'una part de l'antiga ciutat romana de Iesso, avui Guissona, a la Segarra. Fundada al voltant de l'any 100 a.C. ha estat declarada Bé Cultural d'Interès Nacional, i s'hi han fet profitoses excavacions arqueològiques. Per exemple, s'ha comprovat que la ciutat estava voltada de muralles, se sap que va tenir una activitat comercial considerable i, també, que feia unes quinze hectàrees de grandària. I una curiositat: s'hi ha trobat una piscina a l'aire lliure, de nou metres de llargada per sis d'ample.
Documentals recomanables
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.